دستگاه و ماژول ریدر آر آف آی دی (RFID Reader) که با فرکانس های مختلفی در بازار عرضه می‌گردند در کنار دستگاه اکسس کنترل ، اثر انگشت ، تشخیص چهره و ... در سامانه های کنترل تردد ، کنترل دسترسی ، حضور و غیاب ، انبارداری و ... به کار برده می‌شوند. این دستگاه ها قابلیت شناسایی اطلاعات ذخیره شده در کارت و تگ RFID را دارند.

قبل از اینکه به معرفی ریدرهای RFID بپردازیم، باید اول بدانیم RFID چیست؟ RFID مخفف Radio Frequency Identification است. تکنولوژی که با هدف شناسایی و رهگیری یک شی یا موجود جاندار از طریق امواج رادیویی ابداع شده است. برای اینکه بتوانید با این تکنولوژی کار کنید شما به یک تگ Tag که به یک شی یا موجود جاندار متصل می‌شود، یک آنتن و یک ریدر reader نیاز دارید. از این تکنولوژی در صنایع مختلف به شکل‌های گوناگون استفاده می‌شود از جمله در کنار دستگاه اکسس کنترل، اثر انگشت، تشخیص چهره در سامانه‌های کنترل تردد، کنترل دسترسی‌، حضور و غیاب‌، انبارداری.

تگ Tag RFID

تگ RFID یک تراشه یا چیپ الکترونیکی است که اطلاعات هویتی در آن ذخیره می‌شود. مثلا در کارت‌های شناسایی RFID اطلاعات هویتی شما از جمله اثر انگشت و چهره تعریف می‌شود و شما با استفاده از این کارت می‌توانید از گیت ورودی مجهز به RFID Reader عبور کنید.

احتمالا در فروشگاه‌ها دستگاه اسکنر بارکدخوان را دیده باشید که بارکد روی کالاها را می‌خواند، تگ RFID را می‌توان نسل پیشرفته همین بارکدها به حساب آورد.

تگ ها را می توان به روش‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. مثلا به لحاظ کاربردی تگ لباس، تگ دام، تگ پلمپ، تگ‌های مدیریت اموال یا تگ های جواهر داریم که به شکل تگ‌های لیبلی، کارتی یا هارد ساخته می‌شوند.

RFID reader

ریدر RFID یا قرائتگر RFID دستگاهی است که برای ایجاد ارتباط با این تگ‌ها و خوانش اطلاعات، امواج رادیویی را منتقل و دریافت می‌کنند.

ریدرها به دو دسته ریدرهای ثابت و پرتابل (قابل جابه جایی) تقسیم می‌شوند و هر کدام کاربری مخصوص به خود را دارند. البته روش های دیگری هم برای تقسیم‌بندی انواع ریدر RFID مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند نوع فرکانس، نوع اتصال، کاربری و تعداد پورت برای نصب آنتن.

آنتن RFID

بخش مهم دیگر دستگاه‌های RFID آنتن ها هستند. بدون وجود آنتن‌ها، ریدرهای آر اف آی دی نمی‌توانند سیگنال‌‌های تگ‌ها را ارسال یا دریافت کنند چونن این آنتن‌ها هستند که سیگنال‌ها را به امواج RF تبدیل می‌کنند.

کارت‌های RFID یکی از بهترین ابزارها برای استفاده در سیستم‌های حضور و غیاب هستند چرا که کلیه اطلاعات هویتی مانند اثر انگشت و چهره در آن‌ها ثبت می‌شود و درصد خطای بسیار پایینی دارند. برخی از دستگاه های حضور و غیاب علاوه بر اسکن اثر انگشت و تشخیث چهره امکان استفاده از کارت های RFID را هم به شما می‌دهند که به آن Multi- mode گفته می‌شود.

کاربردهای RFID در صنایع مختلف

از کاربردهای RFID می‌توان در سیستم‌های جامع انبارداری، مدیریت اموال، پارکینگ‌های مکانیزه یا هوشمند، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، حمل‌و‌نقل و خطوط تولید هوشمند نام برد که نه تنها سرعت و دقت کار را بالا می‌برد بلکه میزان خطا را هم به حداقل می‌رساند.

قیمت ریدرهای RFID

برای اطلاع از قیمت ریدرهای RFID و همچنین بررسی نیازمندی‌های شرکت خود با متخصصان سپید سیستم تماس بگیرید.

شماره تماس: 02128124000

بالا