الگوریتم امنیتی Anti Pass-back

الگوریتم آنتی پس بک چیست و چگونه عمل می‌کند؟

یکی از چالش‌هایی که در سیستم‌های کنترل دسترسی ورود-خروج وجود دارد، برخورداری از امنیت بالا و جلوگیری از ورود غیر مجاز کاربران است. یکی از راهکارهایی که این امر را ممکن می‌سازد، استفاده از مفهوم آنتی پس بک (Anti-Pass Back) است.

آنتی پس باک یکی از مفاهیم اساسی در سیستم های کنترل دسترسی است. در این مقاله به بررسی مفهوم آنتی پس باک و اهمیت آن در سیستم های کنترل دسترسی خواهیم پرداخت.

آنتی پس بک Anti Pass-Back چیست؟

آنتی پس بک (Anti pass back) یک سیستم امنیتی است که برای کنترل دسترسی افراد به یک منطقه محدود استفاده می‌شود و از نظر فنی به عنوان یک چالش کلید اجباری (Challenge-Response Mechanism) شناخته می‌شود. در این سیستم، هر فردی که به یک منطقه خاص دسترسی داشته باشد، باید قبل از خروج، کارت یا توکن خود را تحویل دستگاه دسترسی قرار دهد. سپس اگر فرد دیگری تلاش کند وارد آن منطقه شود، دستگاه با این کارت یا توکن او را تشخیص داده و اجازه ورود او را نمی‌دهد.

به عبارت دیگر آنتی پس بک (Anti pass back) یکی از راه‌های اعمال امنیت در سیستم‌های کنترل دسترسی است که از این روش برای جلوگیری از ورود غیر مجاز به مناطقی استفاده می‌شود که تنها مختص یک یا چند نفر هستند. از دیدگاه فنی، آنتی پس بک به معنی جلوگیری از تکرار ورود به یک منطقه با یک کارت یا تگ، برای دسترسی غیر مجاز به سیستم می‌باشد.

چگونگی کار آنتی پس بک

به عنوان مثال، فرض کنید شما یکی از کارمندان شرکت هستید و برای ورود به محل کار از کارت اعتباری خود استفاده می‌کنید. اگر در زمان حضور شما در داخل شرکت، یک فرد دیگر نیز از کارت اعتباری شما برای ورود به داخل شرکت استفاده کند، سیستم آنتی پس بک به طور خودکار ورود دومین فرد را مسدود می‌کند چون دستگاه تشخیص داده است که کارت اعتباری شما تا زمان خروج شما از داخل شرکت برای ورود مجدد استفاده نشده است.

استفاده از آنتی پس بک در سامانه کنترل تردد دارای چندین مزیت است که شامل موارد زیر می‌شود:

1. افزایش امنیت سیستم: استفاده از آنتی پس بک در Access control باعث افزایش امنیت سیستم می‌شود. با وجود این ماژول در سیستم، دسترسی کاربران غیرمجاز به منابع محدود می‌شود، بنابراین احتمال نفوذ به سیستم در معرض کاهش قرار می‌گیرد.

2. رفع اشکال سیستم: استفاده از آنتی پس بک در Access control می‌تواند به رفع اشکالات و خطاها در سیستم کمک کند. با وجود این ماژول، می‌توان به راحتی مشکلاتی را که در دسترسی کاربران به منابع وجود دارد رفع کرد.

3. مدیریت بهتر سیستم: استفاده از آنتی پس بک در Access control می‌تواند به مدیریت بهتر سیستم کمک کند. با وجود این ابزار، می‌توان به راحتی دسترسی کاربران به منابع مختلف را کنترل کرد و اطمینان حاصل کرد که هر کاربر فقط به آن هایی دسترسی دارد که نیاز دارد.

4. بهبود کارایی سیستم: استفاده از آنتی پس بک در Access control می‌تواند به بهبود کارایی سیستم کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *