دستگاه تشخیص چهره حضور و غیاب چیست و کاربردهای آن

دستگاه تشخیص چهره حضور و غیاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از رایج‌ترین سیستم‌های حضور و غیاب بیومتریک، دستگاه حضور غیاب با استفاده از شناسایی چهره است. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، یک دستگاه مدیریتی – کنترلی است که در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی کاربرد بسیاری دارد.

سازمان‌های بسیاری از این فناوری برای کنترل ورود و خروج و حتی کنترل سطح دسترسی کارمندان خود به بخش‌های مختلف سازمان استفاده می‌کنند. دستگاه‌های حضور و غیاب انواع مختلفی دارند که شامل دستگاه حضور و غیاب کارتی، چشمی، رمزی، اثر انگشت و … است اما ایمن‌ترین شکل کنترل تردد کارمندان، استفاده از دستگاه احراز هویت چهره است.

فناوری تشخیص چهره (Facial Recognition)، عملکرد فناوری شناسایی و تایید چهره اشخاص با کمک عکس یا ویدئو به این شکل است که ابتدا یک الگو و نمونه اولیه از مشخصات صورت بر روی سیستم ذخیره می‌شود و سپس در مرحله شناسایی چهره، تصویر ورودی با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی، مقایسه شده و عمل تطبیق صورت می‌گیرد.

در برخی دستگاه‌های جدید، برای ذخیره نمونه عکس نیازی به حضور فیزیکی کارمندان نیست، می‌توان با کمک یک عکس پرسنلی این کار را انجام داد. به همین دلیل تشخیص چهره یک راه حل ساده و موثر برای حضور و غیاب و کنترل تردد پرسنل است و دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره از محبوبیت بیشتری نزد مدیران برخوردار هستند.

مزایای سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره

از جمله مزایای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، می‌توان به عدم نیاز به لمس شدن فیزیکی دستگاه اشاره نمود، بنابراین در محل‌هایی مثل کارگاه‌های صنعتی، ساختمان سازی، تراشکاری، رستوران، بیمارستان، درمانگاه و … که نظافت و بهداشت دست‌ها اهمیت بیشتری دارد می‌تواند یک وسیله کاربردی باشد.

معایب سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره

معایب دستگاه‌های حضور و غیاب با تشخیص چهره بیشتر مربوط به نسل اول این دستگاه‌ها است. در دستگاه‌های نسل اول تشخیص چهره معایبی چون خطای تشخیص، تقلب (تشخیص اشتباه عکس یا ویدئو به جای فرد) و خطای محیط کم نور و پر نور وجود داشت، اما با پیشرفت تکنولوژی ثبت داده‌های بیومتریک و الگوریتم‌های تشخیص چهره و همچنین تجهیز این دستگاه‌ها به دوربین مادون قرمز و تشخیص نور، این اشکالات برطرف شده است.

تشخیص چهره با ماسک

در شرایط کنونی به دلیل همه‌گیری بیماری کووید 19 (کرونا) الگوریتم‌های جدیدی برای دستگاه تعریف شده است که قابلیت شناسایی و احراز هویت افراد با ماسک را فراهم کرده است که این یک گام بزرگ در راستای استفاده از این تکنولوژی است.

در این مدل از دستگاه‌ها به جای شناسایی نقاط تعریف شده در تمام صورت با تغییر الگوی شناسایی چهره این نقاط را بیشتر دور چشم و ابروی افراد در نظر می‌گیرد. چشم و ابرو نقاط ثابتی روی صورت هستند و با ماسک نیز پوشانده نمی‌شوند.

تشخیص چهره همراه با تب سنج

استفاده از سیستم‌های تشخیص حرارتی مادون قرمز، در دستگاه‌های تشخیص چهره حضور و غیاب امکان تشخیص چهره همراه با تب سنجی را برای سازمان‌های بزرگ و با توجه به شرایط ویژه در دوران کرونا امکان‌پذیر ساخته است.

تب را با اندازه‌گیری حرارت بدن از پیشانی فرد اندازه‌گیری می‌کنند، دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره با فناوری جدید، امکان تایید هویت افراد با ماسک را دارا بوده و می‌توانند با توجه به تابش حرارتی که از ناحیه پوست و پیشانی فرد صورت می‌گیرد، دمای حرارت بدن را اندازه‌گیری کرده در صورتیکه فردی تب داشته و دمای حرارت بدن آن فرد غیر عادی باشد، روی صفحه نمایشگر دستگاه نمایش داده و مانع از ورود فرد به سازمان شوند.

امکان شناسائی چهره فرد حتی با ماسک – اخطار دمای بالا – و مدیریت یکپارچه داده ها، از جمله ویژگی‌های دستگاه‌های جدید تشخیص چهره حضور و غیاب است.

از جمله دستگاه‌هایی که این امکان را برآورده کرده‌اند می‌توان به دستگاه FaceStation F2 و FaceStation 2 محصول شرکت سوپریما Suprema کره جنوبی اشاره نمود که به همراه دوربین تب سنج (Thermal Camera) امکان تب‌سنجی فرد و همچنین تاکید بر استفاده از ماسک هنگام ورود به سازمان را ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *