آشنایی با روش های احراز هویت در سامانه سجام

آشنایی با روش های احراز هویت در سامانه سجام

در صورتی که قصد فعالیت در بازار سرمایه و بورس چه به صورت حقیقی و چه حقوقی را داشته باشید اولین کاری که باید انجام دهید ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت است.

تایید هویت (Authentication) در سامانه سجام به دو صورت احراز هویت غیرحضوری و احراز هویت حضوری امکان پذیر است. احراز هویت غیر حضوری (احراز هویت دیجیتال) بدین معنی است که شما برای تایید هویت بیومتریک خود نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا مرکز مربوطه را نخواهید داشت و بصورت اینترنتی میتوانید این کار را انجام دهید.

احراز هویت سجام نیز به دو شکل حضوری و غیر حضوری قابا انجام خواهد بود.

ثبت نام و احراز هویت حضوری سجام

اگر تمایل به انجام تایید هویت به صورت حضوری را دارید، باید وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خود را وارد کنید. بعد از آن صلاحیت شما از طریق مراجع مربوطه بررسی می‌شود و در نهایت یک کد رهگیری 10 رقمی در اختیار شما قرار داده خواهد شد. حالا که ثبت‌نام شما کامل شد، لازم است با کد رهگیری 10 رقمی به یکی از دفاتر پیشخوان در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنید و مراحل احراز هویت را به شکل حضوری انجام دهید.

ثبت نام و احراز هویت آنلاین سجام

احتمالا از افرادی باشید که به دلیل مشغله کاری امکان مراجعه حضوری برای احراز هویت را نداشته باشید پس راهکار احراز هویت الکترونیکی کاملا مناسب شما خواهد بود. اولین مرحله این است که در سامانه سجام ثبت‌نام و تمام اطلاعات شخصی و هویتی خود را وارد کنید. البته این اطلاعات قابل تغییر است و می‌توانید تا قبل از دریافت تاییدیه از سمت سامانه سجام، این اطلاعات را ویرایش کنید. بعد از اینکه اطلاعات تایید شد و کد رهگیری 10 رقمی را دریافت کردید، باید از طریق درگاه سجام به یکی از اپلیکیشن‌های احراز هویت غیرحضوری دسترسی پیدا کنید. در ادامه مراحل انجام این کار را با هم مرور می‌کنیم.

  1. در مرحله اول، بعد از دریافت کد رهگیری 10 رقمی، گزینه احراز هویت سجام را انتخاب کنید؛
  2. بعد از فعال شدن گزینه احراز هویت، باید  کد ملی، کد رهگیری 10 رقمی و کد امنیتی را وارد کنید؛
  3. در مرحله سوم کد تایید پنج رقمی به شماره‌ای که در زمان ثبت‌نام سجام واردکرده‌اید، ارسال می‌شود؛ شما باید آن را در کادر مربوطه وارد و بعد گزینه تایید را انتخاب کنید؛
  4. حالا لازم است مبلغی را برای پروسه احراز هویت به شکل الکترونیکی، پرداخت کنید؛
  5. در این مرحله باید گزینه بازگشت به فرآیند احراز هویت را انتخاب کنید.
  6. در مرحله بعد باید سریال ثبت شده در پشت کارت ملی را وارد کنید؛
  7. در این مرحله باید تصویر صورت شما به شکل واضح داخل کادر سبز رنگی که روی صفحه ظاهر شده ثبت شود؛
  8. حالا باید روی یک کاغذ سفید امضای خود را ثبت و در سامانه عکس آن را آپلود کنید؛
  9. بعد از آپلود امضا، نوبت به ضبط ویدیو می‌رسد؛ در این مرحله، یک متن به شکل تصادفی نمایش داده می‌شود و شما باید به صورت واضح با صدای رسا در حالی که صورتتان در مرکز ویدیو است، آن متن را بخوانید؛
  10. بعد از ضبط ویدیو احراز هویت، تمام اطلاعات شما به صورت کامل نمایش داده می‌شود؛ در صورت تایید توسط شما، باید گزینه تایید اطلاعات را انتخاب کنید؛
  11. در مرحله آخر، صفحه تعهدنامه ظاهر خواهد شد که با انتخاب تیک صحت اطلاعات و کلیک روی گزینه ثبت اطلاعات، اطلاعات وارد شده ثبت و برای بررسی به سامانه سجام ارسال خواهد شد.
  12. در نهایت بعد از ثبت‌نام در سجام و طی کردن تمام مراحل احراز هویت، برای دریافت کد بورسی اقدام کنید.

5 نکته مهم درباره احراز هویت سامانه سجام به شکل آنلاین

اگر قصد احراز هویت آنلاین در سامانه سجام را دارید، حتما به این 5 نکته توجه کنید.

  • احراز هویت الکترونیک برای سنین بالای 18 سال امکان‌پذیر است؛
  • احراز هویت آنلاین برای هر کد ملی یک‌بار امکان‌پذیر است؛
  • موقع ضبط ویدیوی احراز هویت، تصویر و صدای شما باید واضح باشد، چون در غیر این صورت احراز هویت باطل است؛
  • اگر احراز هویت باطل شود، مبلغی که بابت انجام این کار پرداخت کرده‌اید، به حساب شما برنمی‌گردد؛
  • خانم‌ها باید زمان ضبط ویدیوی احراز هویت سجام، پوشش و حجاب اسلامی را رعایت کنند، در غیر این صورت احراز هویت مردود خواهد شد؛
  • پس‌زمینه ویدیو باید ساده باشد؛ همچنین نور کافی هم ضروری است؛

راهکار e-KYC سپیدسیستم با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین به ویژه الگوریتم‌های هوش مصنوعی و رمزگذاری روشی مطمئن را برای احراز هویت از راه دور پیشنهاد می‌کند که ماژول‌های آن در شکل زیر نشان داده شده است. در این راهکار، علاوه بر استفاده از روش‌های امن تأیید هویت مانند تشخیص اثرانگشت و تشخیص چهره، یک روش هوشمند برای تشخیص زنده بودن فرد و جلوگیری از تقلب ارائه شده است که امنیت بسیار بالای راهکار را تامین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *