تکنولوژی بیومتریک در سرویس های بانکی

تکنولوژی بیومتریک در سرویس های بانکی

در آسیا تکنولوژی بیومتریک (زیست سنجی) با سرعت زیادی در حال رشد است، چرا که کشورهایی چون چین، ژاپن، هند و کره ی جنوبی از جمله کشورهای پیشگامی می‌باشند که متضمن درجه حفاظت بهتر و بالاتر هستند. انتظار میرود که تا سال 2026، بازار این منطقه، نرخ رشد مرکب سالیانه ای برابر با 20 درصد رشد داشته باشد.

بانک ها یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان تکنولوژی بیومتریک هستند. استفاده از سیستم های بیومتریک در بانک ها، نه تنها جهت بهبود وضعیت امنیت صورت می‌گیرد، بلکه موجبات آسایش بیشتر مشتریان را نیز فراهم می‌سازد؛ راهکارهایی چون بیومتریک تشخیص صدا، به سرعت و به آسانی قادر به تایید هویت یک مشتری هستند.

چه چیزی باعث رشد تکنولوژی بیومتریک ( بایومتریک ) می‌شود؟

چندین فاکتور مختلف باعث بکارگیری تکنولوژی بیومتریک (Biometrics Technology) در بخش بانکداری می‌شوند. دیجیتال سازی سریع سرویس های بانکی، در کنار نیاز به احراز هویت دقیقتر مشتریان و کارمندان جهت جلوگیری از سرقت هویت آنها، باعث ایجاد استانداردی برای بکارگیری سیستم های بیومتریک در بانک ها شده است.

بخش عمده‌ای از فعالیت بانک‌ها که در گذشته توسط بانک انجام می‌شد، در نسل‌های نوین بانکداری توسط خود مشتریان انجام می‌شود. ولی علیرغم دسترسی مشتریان به بیشتر سرویس‌های بانکی، هنوز یکی از چالش‌های پیش رو در این حوزه، شناسایی و اعتبارسنجی هویت مشتریان (KYC) است.

این موضوع در رویکرد سنتی، با مراجعه حضوری مشتریان به شعبه‌ها حل می‌شود، این در حالی است که می‌توان برای این کار از احراز هویت غیر حضوری و الکترونیکی (e-KYC) یا به بیان ساده‌تر احراز هویت اینترنتی بهره گرفت.

سیستم کنترل دسترسی بیومتریک، به افراد اجازه می‌دهد تا بدون هیچ دردسری و به صورت سفارشی سازی شده به عملیات ها، فضاهای پیرامونی و دارایی های حساس دسترسی پیدا کنند. این تکنولوژی برای مدیریت و اجرا بر پایه ی یک کاربر منفرد آسان است و آن را می‌توان با سیستم های کنترل دسترسی موجود تلفیق کرد. راهکارهایی چون اسکنرهای تشخیص و قفل درب های بیومتریکی، نیاز به کارت های کنترل دسترسی یا به اشتراک گذاری رمز عبور کیپد را از میان می‌برد. سیستم های دیگر از اثر انگشت، عنبیه، تشخیص چهره و سایر تکنولوژی های تشخیص برای ارزیابی بیشتر کنترل دسترسی در مناطق دارای محدودیت استفاده می‌کنند.

مزیت های امنیتی بیومتریک ها باعث ایفای نقش پررنگ آنها در بخش بانکداری می‌شود؛ این مزایا شامل مواردی چون موارد زیر می‌شوند:

  • بازبینی حضور و غیاب یک کارمند و مدیریت پول های نقد
  • تایید هویت کارمندان و مشتریان
  • جلوگیری از تهدیدهای همزمان با وقوع رخداد
  • اهداف کالبدسنجی برای مراجع قانونی

نظر منتقدین در مورد بیومتریک

علیرغم ظاهر شدن سیستم های بیومتریک به عنوان یک راهکار کلیدی در امنیت، متخصصین به این نکته اشاره داشته اند که این تکنولوژی را نمی‌توان به عنوان پاسخی جامع برای تمام مسائلی که بانک ها با آن سر و کار دارند در نظر گرفت.

بسیاری از منتقدین شک گرا، نسبت به این موضوع هشدار داده اند که اتکای بیش از حد به تکنولوژی بیومتریک نمی‌تواند علاجی برای امنیت داده ها باشد. در یک سیستم بیومتریک، مشخصات افراد در یک پایگاه داده ثبت و ذخیره سازی می‌شود تا یک فرد شناسایی گردد و به اطلاعات داخل پایگاه داده ارجاع داده می‌شود تا هویت آن فرد تایید و اعتبارسنجی شود. جمع آوری و ذخیره‌سازی داده های بیومتریک، خطرات امنیتی زیادی را در نوع خودش ایجاد می‌کند.

قوانین مربوط به حفاظت از داده ها در حال شهرت یافتن و پذیرفته شدن در منطقه ی آسیا-اقیانوسیه هستند. کشورهایی چون استرالیا و سنگاپور جزء اولین کشورهایی بوده اند که تمام انرژی خود را صرف این کار کرده اند، این در حالی است که با به رسمیت شناخته شدن ضرورت حفاظت از داده ها برای شهروندان از سوی دولت ها، انتظار می‌رود که سایر کشورها هم همین کار را انجام بدهند.

با توجه به درجات مختلف جا افتادگی دیجیتال در منطقه، مدتی طول می‌کشد تا کشورهای مختلف از نسخه های GDPR (مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی) خاص خود پرده برداری کنند، مقرراتی که باعث به حداقل رساندن جمع آوری داده های شخصی و غیرضروری می‌شود و می‌تواند به کم کردن ریسک و خطر افشاگری کمک کند.

چگونگی برخورد بیومتریک با قوانین

برای اطمینان حاصل نمودن از عدم زیرپا گذاشته شدن قوانین توسط راهکارهای بیومتریک، برخی از بانک های جهانی یک سری اقدامات خاص را طراحی کرده اند. به عنوان مثال، بانک بارکلیز لندن، اسکن آثار انگشت را روی یک سیم کارت هوشمند که مشتری روی آن کنترل دارد، ذخیره می‌سازد.

بانک سی.آی.بی.سی کانادا که از بیومتریک های صوت-محور استفاده می‌کند، به مشتریان خود این تضمین را می‌دهد که این داده ها در مهندسی معکوس داده های اعتبارسنجی هیچگونه کمکی به هکرها نخواهد کرد. بانک های آسیایی و علی الخصوص ایرانی نیز باید چنین مسیری را در پیش بگیرند، چرا که آنها به دنبال استفاده ی بیشتری از این تکنولوژی هستند.

سامانه مدیریت صندوق امانات سپید باکس

نرم افزار صندوق امانات سپیدباکس یک سامانه یکپارچه برای مدیریت صندوق امانات است که به بانک‌ها و موسسات مالی امکان تعریف صندوق، اختصاص صندوق به شعبه‌های مختلف، مدیریت مشتریان بانک (شریک‌ها یا وکیل‌های آنها)، مدیریت قراردادها، کنترل تردد ، مجوز دسترسی و امکان ارائه گزارش‌های مختلف را فراهم می‌کند.

این سامانه به صورت تحت وب بوده و بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند به همه شعبه‌های در سراسر کشور (یا جهان) دسترسی متناسب را بدهند و کلیه صندوق امانات بانک را به صورت مرکزی و یکپارچه مدیریت کنند.

سپید باکس، امکان اتصال به سخت‌افزارهای تایید هویت مانند سامانه‌های تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره را دارد و قابلیت شناسایی بر اساس آنها و مدیریت این سخت‌افزارها را نیز فراهم می‌کند. بدین ترتیب به کمک سپیدباکس می‌توان یک راهکار جامع و یکپارچه نرم افزاری و سخت‌افزاری برای مدیریت صندوق‌های امانات در بانک عملیاتی کرد.

جهت آشنایی بیشتر با سامانه مدیریت صندوق امانات سپید باکس کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *