دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره مزایا و معایب

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره مزایا و معایب

یکی از خصوصیات بیومتریک مورد استفاده در دستگاه های حضور و غیاب، تشخیص چهره می باشد. در این مدل از سیستم کنترل تردد، با توجه به الگوریتم بکار رفته شده، نقاطی از چهره به عنوان الگوی احراز هویت فرد در دستگاه ذخیره می شود. یکی از نگرانی هایی که اکثر افراد دارند این است که مبادا با تغییراتی از جمله کوتاه شدن مو، ریش یا بدون ریش، عینک یا بدون عینک احراز هویت با مشکل مواجه بشود و جالب است بدانید که این تغییرات هیچ خللی در احراز هویت فرد بوجود نمی آورد.

دلیل اصلی استفاده از سیستم‌های بیومتریک، بالا بردن سطح امنیت در مدیریت و ثبت تردد ها می باشد و از دلایل محبویت حضور و غیاب تشخیص چهره نیز همین امنیت بالا می باشد. با توجه به اینکه در این مدل برای هر فرد یک چهره می توان تعریف کرد میزان تقلب در آن به حداقل میزان ممکن می رسد.

با توجه به نحوه عملکرد کنترل تردد تشخیص چهره، بسیاری از مشکلات دستگاه اثر انگشتی از جمله سرعت احراز هویت پایین، وابستگی به دما و رطوبت محیط، وابستگی به نوع کسب و کار و …. را نخواهیم داشت. سرعت احراز هویت در این مدل نسبت مدل اثر انگشتی و کارتی بسیار بیشتر بوده که از مزایای آن محسوب می شود. هرچند قیمت دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره نسبت به نوع اثر انگشتی بالاتر می باشد، اما به این نکته توجه داشته باشید که از سطح امنیت بالاتری نیز برخوردار خواهید بود.

با توجه به اینکه در این مدل، برای احراز هویت هیچ گونه تماسی با دستگاه برقرار نمی شود، بهترین گزینه برای مکان هایی می باشد که احتمال انتقال بیماری می باشد. با شیوع کرونا ویروس استفاده از این مدل دستگاه رونق خاصی پیدا کرده.

تا کنون ما در رابطه با مزیت های این دستگاه صحبت کردیم، اما در استفاده از مدل حضور و غیاب محدودیت هایی داریم که مهمترین آنها، محدودیت در محل نصب می باشد. زیرا نصب دستگاه در محلی که تغییرات نوری زیادی را در طول روز دارد، می تواند مشکلات زیادی را در احراز هویت به همراه داشته باشد.

مهمترین مزایای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

  • اتوماتیک بودن و عدم نیاز به تماس با دستگاه
  • امکان استفاده برای کسب و کار های مختلف
  • پایین ترین زمان در احراز هویت
  • کمترین احتمال تقلب
  • عدم وابستگی به شرایط محیط برای احراز هویت

مهمترین معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

  • وجود خطا در تشخیص افراد ( خطای تشخیص )
  • تشخیص اشتباه عکس بجای فرد ( تقلب )
  • مشکل در تشخیص افراد در شرایط نوری متفاوت ( خطای محیط کم نور و پر نور )

نکته: معایب مطرح شده بالا در دستگاه های جدیدتر تا حد بسیار بالایی مرتفع و یا حتی غیرممکن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *