دستگاه کنترل تردد اکسس کنترل چیست؟

دستگاه کنترل تردد اکسس کنترل (کنترل ورود و خروج) چیست؟

دستگاه کنترل تردد ، کنترل ورود و خروج افراد را به محل کار یا هر جای دیگری مدیریت و کنترل می‌کند. این دستگاه از طریق روش های بیومتریک مثل کارت ، اثر انگشت و … هویت افراد را بررسی (احراز هویت) کرده و با کمک تجهیزات دیگر، از ورود افراد متفرقه و غیر مجاز  به ساختمان یا محوطه مورد نظر جلوگیری می‌کند. بنابراین با این دستگاه می‌توانید مشخص کنید که چه کسانی می‌توانند به محوطه مورد نظر شما (محل‌کار، منزل، اتاق خاص، پارکینگ) دسترسی داشته باشند. حتی می‌توانید زمان دسترسی افراد را نیز محدود کنید. به دستگاه کنترل تردد، دستگاه کنترل دسترسی یا اکسس کنترل (Access Control)  نیز می‌گویند.

دستگاه های کنترل ورود و خروج که زیر مجموعه سیستم کنترل دسترسی است به افراد و یا یک ارگان این توانایی را می دهد که بدون دخالت نیروی انسانی امکان تردد افراد یا اشیاء مجاز (کنترل تردد خودرو یا کنترل تردد اشیاء مجهز به تگ) را فراهم آورد. شاید از خود بپرسید منظور ما از اشیاء چیست در جواب باید بگوییم گاهی می خواهیم تردد یک خودرو را در یک مسیر تفکیک کنیم یا محموله یک کامیون را بدون باز نمودنش تنها با برچسب های روی کارتن شان شناسایی و کنترل کنیم که در این صورت کنترل اشیاء انجام شده است.

معمولا در سیستم های کامپیوتری کنترل تردد یک لیست کنترل دسترسی شامل لیستی از مجوز ها و کاربران که این مجوز ها بر روی آنان اعمال می شود، وجود دارد. چنین اطلاعاتی می تواند توسط افراد خاص و نه توسط افراد دیگر مشاهده و توسط دستگاه های کنترل دسترسی کنترل شود. شرکت ها و موسسات می توانند در موقعیت های مختلف نظیر سفرهای تجاری، وظایف ویژه و ماموریت ها علاوه بر کنترل تردد پرسنل از دستگاه های حضور و غیاب بهره مند شوند و نظارت مستقیمی بر عملکرد کارمندان داشته باشند. دستگاه های کنترل تردد شامل دستگاه های تشخیص چهره، اثر انگشت، کارت rfid 125KHz یا 13.56MHz و رمز می باشد که با نصب دستگاه ها در کنار درب های ورودی و خروجی به عنوان کنترل کننده هوشمند پرسنل، خودرو و پارکینگ عمل می کند.

دستگاه های اکسس کنترل

اگر بخواهیم ارزان ترین سیستم کنترل تردد را بشناسیم باید نام اکسس کنترل را بیاوریم چرا که این دستگاه ها تنوع بالایی داشته و برای هر کار کردی محصولی خاص ارائه نموده است. مثلا دستگاه اکسس کنترلی که صرفا کارتخوان است بسیار مورد استفاده شرکت ها و بیمارستان است که اتاق های گوناگونی داشته و هر ورود خروج در آن اتاق ها برای افراد محدودی فراهم است. پس این افراد از کارت برای باز نمودن درب استفاده می کنند.

البته اکسس کنترل های کمی گران تر که قابلیت ورود رمز یا شناسایی اثر انگشت را دارند نیز وجود دارد که بتوان از آن برای ورود بجای کارت استفاده نمود.

اکسس کنترل تحت شبکه

همانطور که گفته شد دستگاه های اکسس کنترل تنوع بالایی دارند و خیلی از شرکتها هستند که مدل های تحت شبکه اکسس کنترل را خواستارند. فرق این سیستم با اکسس کنترل های ساده این است که اطلاعات ورود و خروج افراد ذخیره شده و مدیر می تواند از راه دور به افراد دسترسی جدیدی داده و یا یک یا پند دسترسی را از او بگیرد. حتی قابلیت زمان بندی دسترسی نیز وجود دارد.

به طور مثال جدیدا برخی بیمارستان ها سیستم اکسس کنترل خود را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که در زمان ملاقات درب ورودی برای عموم باز می شود و پس از آن خود به خود درب بسته می شود و اجازه ورود برای ملاقات داده نمی شود. این سیستم تنها با اکسس کنترل های تحت شبکه امکان پذیر است. البته می توان مدل های تشخیص چهره را نیز به این گروه اضافه نمود.

دستگاه های حضور و غیاب

دستگاه های حضور و غیاب را نیز می توان یک نوع اکسس کنترل دانست که به آن نرم افزار حقوق و دستمزد اضافه شده است. اگرچه سیستم های کارتی دستگاه های حضور و غیاب در گذشته رایج بوده ولی در حال حاضر مدل های اثر انگشتی و یا تشخیص چهره آن بسیار محبوب است چرا که امکان دور زدن قوانین و یا درست ثبت نکردن ورود و خروج پرسنل بسیار کم می شود. در سیستم های کارتی این امکان وجود داشت که پرسنل کارت را به یکدیگر داده تا بجای هم ورود را زودتر و خروج را دیرتر ثبت کنند ولی با ارتقاء دستگاه ها به مدل های تشخیص چهره و اثر انگشت این امکان از بین رفته است.

پس تفاوت دستگاه های حضور و غیاب در کیفیت محصول است که شرکت تولید کننده آن را می سازد و موردی که مصرف کننده به آن خیلی توجه دارد خدمات پس از فروش ایت چرا که نیمی از کارکرد دستگاه نرم افزاری است و پشتیبانی درست و به موقع باعث می شود مشتری به آن بربد تمایل بیشتری نشان دهد.

سیستم کنترل ورود و خروج باشگاهی

در بین سیستم های کنترل دسترسی سیستم های باشگاهی از جدیدترین موارد است که در بسیاری از باشگاه ها استفاده می شود. کارکرد کنترل تردد باشگاهی به این صورت است که فرد پس از ثبت نام کارت مخصوص تردد را دریافت میکند و در ازای مبلغی که پرداخت می کند تعدادی مجوز ورود دریافت می نماید. این اتفاق مشابه شارژ کردن بلیت مترو یا اتوبوس است که هر بار که شخص وارد می شود از شارژ او کسر می شود.

اما افراد می توانند از کارت باشگاهی بهره های بیشتری نیز ببرند به این صورت که فرد مبلغی بیشتر کارت خود را شارژ کرده و با همین شارژ قادر است از بوفه باشگاه اغذیه یا لوازمی که نیاز دارد نیز خریداری کند. این استفاده برای استخرهای شنا بسیار ضروری است چرا که حمل پول یا کارت اضافه برای شناگران یک معضل بزرگ است.

اما در مورد دستگاه های کنترل تردد باشگاهی باید دانست که هیچ تفاوتی با اکسس کنترل های تحت شبکه ندارند و فرق آنها صرفا نرم افزاری است که برای باشگاه نوشته شده است. پس قبل از خرید می بایست از امکاناتی که این نرم افزار به شما میدهد مطلع گردید.

گیت کنترل ورود و خروج

همه ی مواردی که در بالا گفته شد شامل یک اکسس کنترل بود که یک شخص را به روش های مختلف احراز هویت کرده و مجوز ورود او صادر کرده یا ورود خروج آن شخص را در جایی ثبت می کرد. اما هیچ کدام شامل گیت ورودی نمی شد. فرض کنید قصد احداث مکانی عمومی مثل سینما دارید که می خواهید بلیت الکترونیکی بدهد، خب شما بجز دستگاه کنترل تردد نیاز به یک گیت دارید که پس از تایید بلیت باز شود و فرد بتواند داخل سالن گردد. پس گیت کنترل تردد شامل یک ورودی اتوماتیک با ظاهر های مختلف و یک اکسس کنترل تحت شبکه می شود.

سیستم کنترل تردد خودرو

در بین سیستم های کنترل دسترسی، سیستم کنترل تردد خودرو بزرگ ترین آن است که ممکن است وسعت و شخصی سازی زیادی داشته باشد. سیستم کنترل تردد خودرویی از سناریوهای کوچک مثل باز شدن راهبند به وسیله یک کارت تا سناریوهای بزرگ و هوشمند مثل شناسایی پارکینگ های خالی و اعطای آن به اشخاص با اولویت بالاتر است. مثلا پارکینگ بیمارستانی را فرض کنید که یک سری پارکینگ را به صورت رزو برای مدیران دارد و در کنار آن پارکینگ های خالی را شناسایی کرده و اولویت اول را به پزشک ها و سپس به پرسنل می دهد و ممکن است در صورت خالی ماندن برای عموم نیز قابل استفاده باشد و در قسمت خروجی با توجه به زمان پارک شدن خودرو هزینه را محاسبه و دریافت نماید.

دستگاه هایی که برای این سیستم کنترل دسترسی استفاده می شود می تواند شامل آنتن های UHF، دوربین پلاک خوان، راهبند، اکسس کنترل و لوپ دتکتور باشد که هر یک برای شناسایی خودرو و عبور و مرور آن قابل استفاده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *