راهکارهای مختلف کنترل تردد خودرو

راهکارهای مختلف کنترل تردد خودرو

سیستم کنترل تردد یا اکسس کنترل، برای کنترل عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه به یک مکان خاص استفاده می‌شود. از طریق این سیستم‌ها می‌توان تعیین کرد که چه افرادی، چه وسایلی و در چه زمان‌هایی از روز اجازه استفاده و تردد در یک فضای محافظت شده خاص را داشته باشند. در مقالات گذشته در مورد بهترین راه انتخاب دستگاه کنترل تردد افراد بحث کردیم، در این مقاله بصورت اختصاصی راهکارهای کنترل تردد خودروها را بررسی خواهیم کرد.

هر چقدر که مدیریت یک مجموعه مسکونی، اداره یا شرکت به امنیت ساکنین اهمیت بیشتری بدهد، موضوع کنترل تردد افراد و خودرو های مختلف به مجتمع حساس تر خواهد شد. نیاز است مدیریت یک مجموعه با بررسی راهکار های مختلف کنترل تردد خودرو با توجه به مزایا و معایب هرکدام از آن ها بهترین راهکار را انتخاب و اجرایی کند.

اگر شما هم نیاز به ثبت تردد خودروها به پارکینگ و جلوگیری از ورود خودرو های غیرمجاز به مجموعه خود را دارید با ما همراه باشید:

استخدام نگهبان

اولین راهکاری که پیش روی شماست استخدام یک نگهبان 24 ساعته و نصب یک دستگاه راهبند است که بتوانید این موضوع رو به ساده ترین شکل ممکن حل کنید. در ساده ترین حالت شما باید ماهیانه حداقل 8 تا 10 میلیون تومان به یک نگهبان پرداخت کنید که سالیانه بالای 100 میلیون تومان هزینه خواهد شد و در سال های آتی نیز به نسبت تورم سالیانه ادامه خواهد داشت.

راهبند اتوماتیک برقی

راهکار بعدی که می‌توان انتخاب کرد استفاده از یک راهبند اتوماتیک پارکینگ برقی با طول بازوی مناسب جهت مسدود کردن مسیر عبوری خودرو ها است. برای انتخاب راهبند باید به میزان توانایی کارکرد راهبند در شبانه روز توجه کنید. برای مشخص کردن حداقل میزان تردد در طول شبانه می‌توانید تعداد خودرو های مجموعه را در عدد 3 ضرب کنید. به طور مثال اگر قصد خرید راهبند برای مجتمع مسکونی 200 واحدی را داشته باشید و هر واحد یک خودرو داشته باشد باید راهبندی انتخاب کنید که توانایی حداقل 600 تردد در شبانه روز را داشته باشد.

سیستم کنترل تردد خودرو

یک پیشهاد بهتر برای شما داریم. استفاده از سیستم های کنترل تردد خودرویی

سیستم هایی مانند پلاک خوان و ریدر RFID زمانی که به راهبند های اتوماتیک متصل شوند می‌توانند به صورت هوشمند تردد خودرو ها به ساختمان را کنترل کنند. در ادامه به این دو سیستم خواهیم پرداخت.

سیستم پلاک خوان خودرو

در این روش با تشخیص کاراکترهای پلاک خودرو توسط دوربین مخصوص پلاک خوان و تحلیل توسط نرم افزار و انطباق با اطلاعات از قبل تعریف شده در سیستم دستور باز شدن راهبند توسط نرم افزار یا صادر شده و یا از ورود فرد غیر مجاز یا تعریف نشده جلوگیری به عمل خواهد آمد، لوازم مورد نیاز راه اندازی این سیستم به شرح زیر می باشد:

  1. راهبند اتوماتیک بازویی یا راهبند میله ای برقی
  2. یک رایانه قدرتمند که توانایی روشن بودن به صورت دائم را داشته باشد
  3. دیگر تجهیزات از جمله دوربین پلاک خوان و …

تلفیق سامانه پلاک خوان خودرو و پارکینگ با دیگر سیستم های کنترل تردد خودرو منجر به راه اندازی یک سیستم اتوماتیک هوشمند می‌شود.

اما این سیستم در ایران معایبی دارد! اولین مشکل مخدوش یا گلی بودن برخی از پلاک ها و غیرقابل رویت بودن آن هاست که در نهایت دوربین توانایی تشخیص حروف و اعداد پلاک را نخواهد داشت. در چنین شرایطی نیاز است تا اپراتور به صورت دستی شماره پلاک را وارد سیستم کند و این به معنای نیاز به نیروی حراست خواهد بود.

سیستم پلاک خوان در کنترل تردد پارکینگ

مورد دوم این است که اگر در پیاده سازی این سیستم از بهترین نوع متریال استفاده نشود ممکن است دچار قطعی های پی در پی شبکه شده و سیستم شما رو مختل کند.

ناگفته نماند اگر حتی یک اپراتور برای این سیستم در نظر گرفته شود شاید از نظر میزان هزینه برای شما صرفه جویی نداشته باشد؛ اما به دلیل ثبت تصاویر و تمامی پلاک ها به همراه تاریخ های تردد، امکان رخ دادن بسیاری از حوادث را غیرممکن خواهد کرد.

امکان جستجوی هر تردد از روی پلاک خودرو و همزمان در اختیار داشتن تصویر لحظه ورود و خروج یکی از مهمترین مزیت های سیستم راهبند خودرویی به همراه پلاک خوان می‌باشد.

سیستم تگ خوان (ریدر RFID)

آخرین سیستمی که قصد معرفی آن برای کنترل تردد خودرو در مجموعه‌ها را داریم، سیستم کنترل تردد خودرو با آنتن برد بلند (ریدر برد بلند) UHF و سیستم RFID است که توانایی مدیریت و کنترل تردد ها بدون نیاز به نگهبان را داراست. این سیستم بر پایه امواج رادیویی و مغناطیسی کار می‌کند و حتی توانایی فعالیت به صورت آفلاین را هم دارد.

راهکار برای کنترل تردد خودرو ها

تجهیزات لازم برای راه اندازی سیستم کنترل تردد RFID شامل موارد زیر است:

  1. تعداد 2 عدد آنتن برد بلند (ریدر برد بلند) RFID
  2. یک عدد مرکز کنترل یا مرکز داده

مرکز کنترل وظیفه ذخیره اطلاعات افراد دارای مجوز را بر عهده دارد و زمانی که خودروی مجازی قصد عبور داشته باشد به راهبند و یا دیگر تجهیزات کنترل تردد دستور باز شدن می‌دهد و مسیر برای خوردو باز می‌شود. خودرو های مجاز به وسیله تگ تایید شده در سیستم شناسایی می‌شوند. همچنین در صورتی که خودرو مجوز عبور نداشته باشد راهبند به صورت بسته باقی خواهد ماند.

اساس کار این سیستم کنترل تردد به این صورت است که فقط با میدان مغناطیسی و امواج رادیویی کار می‌کند و نیاز به دیده شدن هیچ چیزی از جمله پلاک نیست.

در سیستم تگ خوان به هر خودروی مجاز یک تگ، کارت و یا برچسب اختصاص داده می‌شود و کد اختصاصی تگ به مرکز کنترل معرفی می‌شود. حالا دیگر در صورت نزدیک شدن خودرو ها به سیستم، از فاصله 5 تا 8 متری آنتن مجوز را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک مسیر را برای عبور خودرو باز می‌کند.

همانند سیستم پلاک خوان، در سیستم تگ خوان نیز به واسطه اتصال به نرم افزار امکان تهیه گزارش تردد وجود دارد و همچنین می‌توان با اتصال دوربین، تصاویر ورود و خروج خودرو ها را به صورت هوشمند ثبت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *